apple touch icon

Felsőbb évfolyamoknak ajánljuk (6-12. osztály)

 

A látogatással kapcsolatos általános tudnivalók a Jó tudni menüpont alatt olvashatók.

Kérjük, a látogatás tervezett időpontja előtt legalább egy héttel, foglalkozás, múzeumi óra igénybevétele esetén legalább két héttel vegye fel a kapcsolatot Fehér Györgyi múzeumpedagógussal a 33/500-250-es telefonszámon vagy az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen!

múzeumi foglalkozás

A kiállítás, tárlatvezetés kiegészítéseként, kisebb – 12-15 fős –  csoportoknak, bármely korosztálynak. Időtartam kb. 40 perc.

Kísérletek a vízzel: a víz fizikai és kémiai tulajdonságai, halmazállapot, oldódás, olvadás, felületi feszültség. Hol találkozunk ezen jelenségekkel a természetben?

  

Tavaszi szél vizet áraszt:   a víz felszínformálása, modellkísérlet, terepasztalon, árvízvédelem, gáttípusok bemutatása maketteken. Mi mit tehetünk, ha jön a víz? Homokzsákolás az udvaron.

Ahol a víz az úr:   keressük a válaszokat arra, hogyan éltek régen a vízi világban. Mi jellemzi a lápos, mocsaras területeket? Milyen mesterség a pákászat? Mit fog a csíkász, a rákász? Ki az a nadályos ember?

Fűben-fában orvosság:  gyógynövények szerepe a hagyományos népi gyógyászatban, vízparti gyógynövények bemutatása és hatásuk megismerése. Mi fán terem a drog? A gyógy- és fűszernövények összehasonlítása. Teakóstolás, aromapárna vagy egyéni teafilter készítése.

Elfelejtett vizes mesterségek – A vízimolnár: hajó, malom vagy hajómalom? Működő modellek és makettek megfigyelése, rövidfilm az örvényesi és túristvándi vízimalmokról. Gabonaőrlés kézi malommal, őrlőkövekkel. Szitálás, rostálás. Ősi és a mai gabonafélék bemutatása.

Sárarany vagy a bolondok aranya? Kincskeresés a Dunánál, kisfilm a régi mesterekről. Ismerkedés az aranymosó eszközeivel, jó idő esetén aranymosás az udvaron.

Vizes mesterségek:  mit őriz a gátőr? Halász vagy horgász? ”Navigare necesse est” –  mondták a régiek, de hogyan és mivel?  Kézbe vehető eredeti tárgyak, gát- és hajómakettek segítségével keressük a válaszokat.

Tisztaság fél egészség:  hagyományos és a környezetkímélő mosás. Tisztítás természetes anyagokkal – fahamu, mosószappan, mosószóda, mosódió. A régi mosást segítő eszközök kipróbálása – sulykoló, mosófa, gyökérkefe -, a vasalás eszközeinek megismerése.

 

múzeumi óra

teljes osztályoknak, akár iskolai tanóra helyett vagy annak kiegészítésére, időtartam kb. 45-60 perc

Az óra megnevezése Rövid leírás Ajánlott korosztály, témakör
A föld mélye Kőzetek vagy  ásvány? Miről mesélnek a kövek? A fosszília is kőzet? De akkor mi az élő kövület? Megfigyelés, ásványhatározás, kísérletek. Nagyító, mikroszkóp határozók segítségével utánozzuk a geológusok munkáját.   

Természetismeret 5.osztály/

A változó földfelszín

Földrajz 7. osztály/

Földtani alapismeretek                                               Földrajz 8. osztály/ Magyarország természetföldrajza,

A földtörténet krónikája

Földrajz 9. osztály/

Lakóhelyünk a Föld, A litoszféra építőkövei

Tartalékok egy szomjas bolygónak

Vizek a mélyben és a felszínen. Talajvíz, rétegvíz, belvíz, karsztvíz.

A Duna és a Tisza főbb jellemzői. A vízszennyezés.

Földrajz 8. osztály/

Élet a Kárpát-medencében

Földrajz 9. osztály/

Bölcsőnk a vízburok

Rejtett kincseink Gyógyító vizeink; magyarországi gyógyvizek kialakulása, ásványianyag-tartalma és hatásuk, vetítés és kóstolás. Mi van a pohárban?

Földrajz 8. osztály/

Élet a Kárpát-medencében

Földrajz 9. osztály/

Bölcsőnk, a vízburok

esetleg 6. osztály/ egészségtan

Küzdelem a vizek ellen,

harc a vizekért

Széchenyi és Vásárhelyi szerepe a reformkori vízrendezésben – a téma feldolgozása múzeumi tablók, tárgyak, makettek,  korabeli térképek segítségével.

Földrajz 8. osztály/

Magyarország természetföldrajza

 A kőolaj A kőolaj jellemzői, felhasználása, olajkatasztrófák és hatásuk a környezetre. Mit tehetnek a szakemberek az olajszennyezés esetén. A lehetőségek modellezése. 7-12. osztály környezetvédelem, vízszennyezés témához
Széchenyi sztorik Érdekességek a múzeum Széchenyi hagyatékából (levelek, útlevél, éttermi számla), eredeti forrásanyagok feldolgozása .

Történelem 9. osztály/

Történelem 11.osztály

Te mekkora lábon élsz? A földön minden élőlény nyomot hagy maga után. Ez lehet egy fosszília vagy egyiptomi hieroglifa. Milyen a te nyomod, látható-e ez a földi környezetünkben? Fogyasztási szokásaink kielégítésére hány Földre lenne szükségünk? 7-12. osztály környezetvédelem témához

Papírmalomtól az újra

papírig

A papír története, papírgyártás és a víz. Mi a vízjel? Fehér vagy szürke, melyik a környezetbarát   papír? Végül egyéni díszítésű merített papírt készítünk.

7-12. osztály

háztartáskultúra, környezetkultúra,

környezetvédelem témához

Nem minden hulladék

szemét

Szemét a régi és mai háztartásokban. Mi van a kukánkban? Hulladéktípusok. Miért gyűjtünk szelektíven? Komposztálás. Hulladékból termék? Az újrahasznosítás módjai.

7-12. osztály

környezetvédelem, háztartáskultúra témához

Élet a vízi világban Jellegzetes vízi és vízparti növénytársulások-nád, gyékény,puhafás erdők,táplálékláncok.  Növényi részek vizsgálata, összehasonlítása nagyító és mikroszkóp segítségével csoportmunkában.

6. osztály

Természetismeret

Vízi és vízparti élővilág témakör

Gólya, gólya gilice... Vizes élőhely terem megtekintése. A vizek és vízpartok jellegzetes állatai, helyük az életközösségben. Megkeressük a környezethez való alkalmazkodás tipikus szerveit. Kiscsoportban is vizsgálódunk nagyító, mikroszkóp, preparátumok, modellek segítségével.

6. osztályok

Természetismeret

Vízi és vízparti élővilág témakör

KÉZMŰVES FOGLALKOZÁSOK MINDEN KOROSZTÁLYNAK

agyagozás (vízi élőlények, kút), gyékényfigurák (szitakötő)  készítése, kagyló szélcsengő, gyöngyfa-fűzés, kavicsfestés, nemezelés, papírmerítés, spatula hajó készítése, vesszőfonás (egyszerű népi játékszer), vízi-tündér készítése, tutaj-készítés, papír-kérész készítése, akvárium-készítés (A papírdoboz-akváriumot benépesítjük csigákkal, halakkal, vízinövényekkel.)

 

ÚJDONSÁG

Víz-kincs-tár

2015 februárjában  megnyílt a múzeum látványtára, ahol raktárunk eddig rejtett tárgyai kerülnek a közönség elé. Az iskolás csoportokat  múzeumpedagógusaink játékos foglalkozással várják. Előzetes bejelentkezés szükséges! 

 

RENDEZVÉNYEK

Jeles napokhoz kapcsolódó játszóházak


Húsvéti játszóház                                                      2017. április 14
Karácsonyi készülődés                                            2017. december

Víz Világnapja

2017. március 24. Programok iskolásoknak
2017. március 27. Programok óvodásoknak

A programokra előzetes bejelentkezés szükséges!

A Víz Világnapjához kapcsolódó pályázatok február elején a www.vizvilagnap.hu oldalon jelennek majd meg.

Múzeumok éjszakája

Az országos rendezvényhez kapcsolódva 2017. június 24-én, szombaton éjfélig várja a múzeum a látogatókat.

A rendezvények programja és időpontja technikai okokból módosulhat. Kérjük, a látogatás előtt tájékozódjon honlapunkon: www.dunamuzeum.hu!