Magyar Környezetvédelmi és Vízügyi Múzeum - Duna Múzeum > Széchenyi iratok gyűjtemény > 9 hajó menetrendje 1837. novemberére > [DM_SZI_28.17.230.2]

9 hajó menetrendje 1837. novemberére



Description
Menetrend, tarifák és általános információk. Francia nyelvű nyomtatás, kiadta a DGT 1837-ben. Nyelv: francia. I. Ferenc császár 1813-ban hirdetményt tett közzé, amelyben szabadalmat ajánlott fel annak, aki terhelt hajók folyással ellentétes irányban való előrehaladását biztosítani tudja, állati energia igénybevétele nélkül. 1828-ban két angol hajóépítő, John Andrews és Josef Prichard jelentkezett gőzhajótervével, akik még ebben az évben meg is kapták a szabadalmat gőzhajók fejlesztésére. Metternich kancellár pártfogásával kérvényt nyújtottak be az osztrák udvari kamarához, hogy támogassák vállalkozásukat. Bár a kérvényt elutasította a kamara, mégis akadt, aki melléjük állt. Legfőbb mecénásuk a fonodákat működtető Johann Puthon Benvenuti volt, aki akkoriban Ausztria egyik vezető nagyiparosának számított. Az ő közbenjárásával felkeltették a legjelentősebb bankárok és gyárosok figyelmét is. Segítségükkel egy évvel később részvénytársaságot alapítottak, melynek 1829 márciusi alakuló gyűlésén létrejött az Első Dunagőzhajózási Társaság. Az alapítók Széchenyi Istvánt is be kívánták vonni a társulásba, de akkor ő még nem hitt a vállalkozás sikerében. Később azonban nem csak tagja lett a társaságnak, hanem a vezetők közé is bekerült. Az első rendszeres járat Bécs és Pest között 1831. február 1-én indult meg, nagy sikerrel. 1833-tól már egész évre szóló menetrendeket adtak ki új útvonalakkal, mint például: Győr-Pest, Pest-Zimony, Zimony-Ómoldva. A menetrendben szereplő hajók: Marie Anne Nádor Árpád Zrínyi Argo Ferdinand I. Clement Prince Metternich Marie Dorothée A soproni Storno család Széchenyi gyűjteményéből származó dokumentum.
Material / TechniqueDimensions
Papír / nyomdai úton előállítotth: 26.5 cm, sz: 21 cm,

Personal or Institutional Relations ...

Széchenyi István (1791-1860)

Part of ...

Open in MuseumDigitar